
Від першої зустрічі у місті до пуску у віддалений мікрорайон: Миколаївському тролейбусу 57 років, - ФОТО
57 років тому дорогами Миколаєва вперше проїхали шість тролейбусів.
У Миколаєві тролейбуси є одним із основних засобів пересування городян. Редакція сайту 0512.ua вирішила розповісти історію будівництва пуско-тролейбусного руху, про перші тролейбуси у Миколаєві та як зʼявлявся новий електротранспорт у місті і відкривались нові маршрути.
Без власної майстерні та з шістьма тролейбусами

Вперше тролейбус проїхав Миколаївськими дорогами 29 жовтня 1967 року. Цього дня городянам представили шість тролейбусів “Київ-4” Київського заводу електротранспорту, які переважали ще протягом п'яти років.
Відкриття тролейбусного руху стало справжньою грандіозною подією для миколаївців. На урочистий захід, що проходив на Привокзальній площі, зібралися і дорослі, і діти, щоб побачити, як уперше містом проїде новий для Миколаєва вид транспорту.
Через два місяці у місті вже було 10 тролейбусів. Однак спочатку тролейбусний парк та ремонтна база були відсутні, тому перші тролейбуси ремонтувалися на вулиці Аркасівській (Пушкінська), а мийка проводилася на вантажному вокзалі. Складні поломки усувалися у трамвайному депо.
Будівництво тролейбусного депо завершилося навесні 1970 року, а до кінця року парк налічував уже 73 одиниці рухомого складу.
Розвиток маршрутів упродовж 50 років

Тролейбуси в Миколаєві
Так перша лінія з'єднувала старий залізничний вокзал та кільце біля старого міського цвинтаря, проте за два місяці з'явилася ще одна лінія, що з'єднує старий залізничний вокзал із Центральним ринком та у місті вже налічувалося 10 тролейбусів. Варто зазначити, що маршрут №2 виявився життєздатним, переживши найважчі часи міста.
Майже через рік було проведено контактну мережу на відрізку вулиці Аркасівської (Пушкінської) від проспекту Центрального до вулиці Великої Морської. Далі Великою Морською мережу проклали до парку “Народний Сад” (колишній Петровського). Цією гілкою почав курсувати маршрут №3 - від парку до старого вокзалу. А також до міста прибули перші 14 тролейбусів ЗіУ-5, зібрані на заводі ім. Урицького. Це був комфортабельний та місткий вид громадського транспорту.
Тролейбусну лінію в Ліски будувало кілька організацій, а також було споруджено дві тягові підстанції, потужність кожної становила 1 200 кВт, змонтовано 252 опори, укладено 8 кілометрів кабелю. Довжина лінії становила понад 6 кілометрів.
А через рік було відкрито маршрут № 4 "Вокзал - Ліски", що курсує проспектом Центральним і вулицею Генерала Олекси Алмазова (Генерала Карпенка). Після цього почалися масові поставки тролейбусів "ЗіУ-682" різної модифікації. Вони були більш місткі, відрізнялися сучасним дизайном та комфортабельністю як для водія, так і для пасажирів. І до незалежності України, майже 10 років, ця модель займала усі 100% рухомого складу Миколаївського тролейбусного парку. За весь час до міста надходило 180 одиниць електротранспорту.
Проте роботу лінії №4 тимчасово було припинено у 2001 році і лише після 13-річної перерви маршрут відновили. Через рік, у 2015 році, також було відновлено роботу маршруту №9 “Вокзал Миколаїв пасажирський – мікрорайон “Північний”.
Незабаром після появи маршруту №4 з'явилася п'ята тролейбусна лінія - від початку Богоявленського проспекту проспектом Миру до станції Сортувальна. Довжина маршруту складала близько 5 км.
Через стрімкий розвиток Миколаєва, виникла потреба у будівництві ще однієї тролейбусної гілки, яка б пов'язувала місто та мікрорайон Соляні. Так і з'явився маршрут №6, що курсує від парку “Народний сад” через розвідний міст та до кінця проспекту Героїв України. 2009 року маршрут №6 було продовжено від агроосвіти до мікрорайону “Північний”.
У 1980-х роках на лініях Миколаєва працювало 95 тролейбусів, а рух здійснювався з 05:00 до 01:00.
У цей час з'являється сьома гілка тролейбусного руху, а перенесення пасажирського вокзалу на станцію “Сортувальна” внесли деякі зміни у маршрутну схему міста. Тролейбуси, що прямували до Ліски, почали заїжджати до нового мікрорайону Намив.
У середині 90-х, для розвантаження центру міста, вирішили провести так званий експеримент, внаслідок чого на вулицях Миколаєва з'явилися незвичні "поїзди", що складаються із двох тролейбусів "ЗіУ-682". Спочатку вони ходили маршрутом № 6, а потім стали працювати на спеціально організованій лінії № 2 "Ліски - Вокзал Миколаїв пасажирський".
Через кілька років у Миколаєві вперше з'явилися тролейбуси українського виробництва. Модель ЛАЗ-52522 виготовлялася на Львівському заводі. А вже 2002 року місто придбало найзатребуваніші та найнадійніші в Україні дніпропетровські тролейбуси. Ще через чотири роки в Миколаєві з'явився перший низькопідлоговий тролейбус, який сподобався місту і влада незабаром придбала ще кілька подібних моделей.
У 2017 році, на честь 50-річчя пуско-тролейбусного руху у місті, було організовано “парад тролейбусів”, де було представлено різні марки електротранспорту, що існують у Миколаєві. Також для городян проводили екскурсії тролейбусним депо.
У квітні 2024 року місто отримало тролейбус з автономним ходом 20 кілометрів. А вже 5 жовтня у Миколаєві ці тролейбуси вийшли на маршрут у Корабельний район, що стало історичною подією для міста. Тролейбус з автономним ходом здатний зробити дві “обкатки” до віддаленого району, а потім переходить на маршрут №2 та працює від електромережі, таким чином заряджає акумулятор. Наразі у місто має 10 таких тролейбусів.
За матеріалами сайту Миколаївської міськради.
Фото з Інтернету.