• Головна
  • Миколаївський трамвай святкує 109 років: яким він був раніше та яку користь приносить містянам зараз, - ФОТО
14:40, 3 січня
Надійне джерело

Миколаївський трамвай святкує 109 років: яким він був раніше та яку користь приносить містянам зараз, - ФОТО

Третього січня миколаївський трамвай святкує свої сто дев'ять років того, як він почав курсувати у Миколаєві. Має попит цей вид транспорту і зараз, бо не тільки дешевше, а й, тому що і деколи зручніше, аніж "маршрутка". 

Під час війни миколаївський трамвай не курсував лише тоді, коли в місті був блек-аут. 

Окрім того, електротранспорт став і помічником для містян.

Зіткнувшись з проблемою відсутності водопостачання у Миколаєві, на підприємстві вирішили випустити на маршрут трамвай-водовіз, який розвозить воду по місту, і кожен житель має змогу набрати очищену воду безкоштовно.

трамвай-водовіз

трамвай-водовіз

Редакція 0512.ua вирішила розповісти городянам про те, як почав курсувати у Миколаєві трамвай сто дев'ять років тому.

На початку ХХ століття у Миколаєві вже почали роздумувати про те, щоби замінити кінно-залізну дорогу на електричну тягу, а тому вже 1 лютого 1913 року конку викупили у Бельгійського Анонімного товариства у власність міста, а пізніше почали розвивати активні дії у бік проєкту руху для електричного трамвая.

історія трамваю

історія трамваю

Через два роки – 3 січня 1915 року в Миколаєві відкрили рух електричного трамвая. Ось як про це писали в газетах: "Миколаївський міський голова М.П.Леонтович та голова виконавчої комісії з будівництва міського електричного трамвая І.С.Некрасов сповіщають громадян м.Миколаєва, що в неділю 21 грудня (за новим стилем 3 січня) о 1 годині дня в депо трамвая (1 Піщана, кут Інвалідної) відбудеться урочистість відкриття міського електричного трамвая. Перед початком відкриття руху трамвая буде відслужено молебень з освяченням вагонного парку.

Плата, отримана в перший день роботи трамвая, склала 400 карбованців. Напередодні майбутнього свята "трамвайна" комісія звернулася до міської управи з пропозицією: "Весь валовий дохід, що надійшов провіз пасажирів у цей день, віддати на користь родин призваних на війну запасних і ратників ополчення", - що й було виконано.

Миколаївський трамвай святкує 109 років: яким він був раніше та яку користь приносить містянам зараз, - ФОТО, фото-3

У перший рік, у Миколаєві діяло чотири трамвайні маршрути:

  • Перший маршрут рухався від вокзалу до міськлікарні, мав відгалуження до Православного цвинтаря. Ділянка трамвайної лінії була одноколійною і не мала розвороту на кінцевій зупинці. Вагоновожатий переходив у хвіст салону, і вагон рухався "задом" до парку.
  • Маршрут №2 "Спаськ (Яхт-клуб) – Привізний ринок" (нині район готелю "Україна").
  • Маршрут №3: "Ковальсько-привізний ринок".
  • Маршрут №4: "Каботажний мол-Цвинтар".

"Проїзна плата встановлюється у такому розмірі: за проїзд в один кінець по кожній з ліній - 5 коп. з пасажира, з пересадкою - 8 коп., учнівські квитки та квитки для нижніх чинів - 3 коп., з пересадкою - 5 коп.Дітям до 5 років з дорослими - безкоштовний проїзд. Поліцейським, поштовим і телеграфним чинам, при виконанні ними службових завдань, також надається безкоштовний проїзд, стоячи і в числі не більше одного на кожен вагон на передній площадці".

В умовах воєнного часу в 1915 році проїзні тарифи були збільшені, у зв'язку з чим робітники і службовці Миколаївських суднобудівних заводів звернулися в міську управу про надання їм пільг: "Несучи витрати за відрахуванням на потреби війни до 6 відсотків із свого скромного заробітку, ми терпимо позбавлення із-за дорожнечі продуктів і палива".

У 1918 році на лініях міста працювало два маршрути:

  • № 1 - Каботажна гавань, електрична станція, завод "Наваль", вокзал, базар, каплиця, вулиця Потьомкінська, лікарня.
  • № 3 - вулиця Ковальська, каплиця, Спаськ.

"Проблеми з трамваєм виникли з початком війни 1941 році Під час відступу радянських військ було підірвано міську електростанцію, і трамвай знову зупинився. Німці відновили рух лише 9 жовтня 1942 і до кінця війни трамвай функціонував. Як повідомляє дослідник О.Говоруха, під час окупації Миколаєва трамвай функціонував п'ятьма маршрутами, у т.ч. - на Водопій", - пише Миколаївський базар.

У 1949 році побудували перемичку по вул. Дмитрова між провулком «А» та Ковальською. З'явилися два кільцеві маршрути: №4 та №5. У 1951 році  у Миколаєві заснували депо №2 на вул. Будівельників. На той час довжина трамвайних колій становила 33 км. З появою другого депо у 60-х роках здійснювався переведення вузькоколійних трамваїв на широку колію, велося будівництво ліній у східній частині міста. Якийсь час у місті незалежно один від одного функціонували два типи ліній. 

У Миколаєві у 70-80-ті роки ХХ століття почали впроваджувати новий рухомий склад, а старий реконструювали. Поліпшували депо та перешивалися шляхи. У 1989 році на 6 маршрутах експлуатувалося 180 трамвайних вагонів і 15 спеціальних вагонів.

Миколаївський трамвай святкує 109 років: яким він був раніше та яку користь приносить містянам зараз, - ФОТО, фото-4

І зараз, в умовах війни, на підприємстві "Миколаївелектротранс" навчають тих, хто хоче стати водієм трамвая, ремонтують рухомий склад та створюють трамваї з частково-низькою підлогою. 

 За матеріалами: міськради та Миколаївського базару.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#трамвай миколаїв #війна миколаїв #історія трамваю миколаїв
Високі оцінки користувачів за Корисність
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Спецтема
Редакція 0512.ua. підготувала для читачів цікавий спецпроект про історію міста. Тут ви зможете прочитати цікаві факти про Миколаїв, про людей, які тут жили та історію вулиць, районів, будинків.
Оголошення
live comments feed...