
Впізнай мене: як підтвердити особу з BankID
Отримувати послуги швидко, зручно та віддалено – цього прагнуть споживачі по всьому світу. Водночас, державний сектор та фінансові організації, як найперше, мають пересвідчитися, що до них звертається саме та людина, за яку себе видає клієнт. Вирішує це протиріччя віддалена ідентифікація.
BankID – європейські технології під наглядом Нацбанку
Українці вже мають можливість замовляти державні послуги та брати кредити не залишаючи власної оселі. В нас віддалену ідентифікацію через інтернет забезпечує система BankID. Цей сервіс з 2018 року впроваджує Національний банк України.
Певний час система розвивалася поряд з технологією MobileID, як ще одна альтернатива електронному цифровому підпису (ЕЦП). Та ідентифікація за мобільним номером в нашій країні не прижилася. А верифікація за банківськими даними виявилася дуже зручною.
З BankID клієнти українських банків можуть надавати свої персональні дані іншим компаніям та держустановам, щоб віддалено підтвердити свою особу. Так можна замовити посвідчення водія в МВС або отримати онлайн-позику в «Качай гроші». Передача «чуттєвої» інформації відбувається в закодованому вигляді.
BankID не є суто українським винаходом. Наша система запозичує досвід європейських країн – насамперед, Фінляндії, Швеції, Латвії та Естонії.
Система перевірки особи за BankID працює наступним чином:
Під час отримання банківської картки громадянин України проходить перевірку у відділенні свого банка, де надає оригінали паспорта, ІПН та особисто спілкується з працівником фінансової установи.
При наступних зверненні до державних та комерційних установ, вже можна обирати ідентифікацію через BankID.
В такому разі, установа відправить запит до вказаного клієнтом банку. Банк у відповідь надасть персональні дані та засвідчить особу.
Отримавши ствердну відповідь, установа продовжить спілкування з клієнтом, вже як з перевіреною особою.
Перевірка за BankID потребує менше хвилини.
Нові можливості для мільйонів користувачів
Перші BankID з’явилися у державних банках з найбільшою кількістю користувачів – Приватбанку та Ощадбанку. Зокрема, Приват за підсумками 2020 року відзвітувався про 17,8 млн приватних клієнтів. На сьогодні до системи долучилися 35 українських банків.
Так само збільшується кількість організацій, які пропонують своїм клієнтам віддалену ідентифікацію за BankID – на сайті НБУ містяться дані про майже 100 компаній. Серед них органи влади, як Міністерство економічного розвитку і торгівлі України та Полтавська обласна рада, мобільний оператор «Лайфселл» чи кредитна компанія «Качай гроші».
Може здатися, що список надавачів послуг розширюється повільно. Але це плата за безпеку – НБУ особисто перевіряє надійність компаній, які хочуть запропонувати клієнтам зручний сервіс віддаленої ідентифікації.

Як скористатися BankID
Для користування BankID є дві передумови: треба мати смартфон чи комп’ютер з доступом до інтернету та відкритий рахунок у банку з числа учасників системи.
Під час верифікації на сайті натисніть кнопку BankID та оберіть свій банк. Після цього вас буде спрямовано до мобільного додатку банку чи форми авторизації. Тут потрібно вказати логін та пароль вашого інтернет банкінгу або дані з SMS. Таким чином ви дозволите банку надати ваші персональні дані.
Це важлива умова системи – запит та згоду на передачу даних може надати тільки клієнт, який є власником цих персональних даних. Простіше кажучи – кожна людина вирішує тільки за себе.
За запитом через BankID можуть передаватися наступні дані:
прізвище, ім’я, по батькові;
ІПН (ідентифікаційний номер платника податків);
тип, серія номер паспортного документу, дата та місце видачі, термін дії тощо;
дата народження;
контактні дані: номер телефону та email;
адреси фактичного проживання та реєстрації;
соціальний статус;
чи є людина публічною особою;
статус резидента України.
Так само система надає дані, чи включена людина до переліку осіб, які пов’язані з тероризмом або щодо яких застосовані обмежувальні заходи – міжнародні санкції та обмеження РНБО.
Системи BankID була покликана спростити роботу комерційним та державним установам щодо віддаленої ідентифікації клієнтів. Разом з тим не меншу користь технологія принесла споживачам послуг.
Особливо виграли клієнти мікрофінансових компаній, бо з BankID їм вже не треба доводити свою платоспроможність. Достатньо скористатися захищеним сервісом, щоб у кілька дотиків до смартфону надати пор себе необхідну інформацію – лише ту, що справді потрібна, й нічого зайвого.