
Щоб Миколаїв не став другою Одесою: як комунальники очистили один із головних колекторів міста, - ФОТО

У Миколаєві провели масштабне очищення зливової мережі - як це допомогло уникнути потопів.
У Миколаєві триває системна підготовка зливової мережі до осінніх злив. Одним із ключових елементів цієї підготовки стало масштабне очищення головного колектора №4 на Дормашині, з якого витягли понад 100 тонн мулу, бруду та сміття. Редакція 0512.ua дізналася, як працівникам “ЕЛУ Автодоріг” вдалося цьогоріч уникнути підтоплень після осінніх злив.
Хто займається колекторами у Миколаєві
У Миколаєві нараховується понад 40 колекторів, які обслуговує комунальне підприємство “ЕЛУ автодоріг”. Наразі КП обслуговує більш ніж 40 кілометрів загальної мережі колекторів. 13 колекторів ще не прийняли на баланс підприємства. Як пояснив головний інженер КП Денис Барашковський, це пов'язано з “пострадянським минулим”, коли заводи будували колектори самостійно.
Зараз ми в процесі прийняття цих безгосподарних колекторів - проводиться обстеження, експертизи. Усі ці роботи плануються і виконуються адміністраціями районів. І після того, коли вони порахували, кількість люків, довжину колектора, ширину труб і таке інше, ми вже проводимо з ними процес прийняття через Управління комунального майна Миколаївської міськради. Тоді беремо собі на баланс і починаємо обслуговувати, - пояснив Денис Барашковський.
Лише за цей рік “ЕЛУ Автодоріг” прийняло на свій баланс три колектори - у Корабельному районі та два у Центральному. Барашковський додав, що процес прийняття інших колекторів триває.
Один з найбільших колекторів - на Дормашині
Один з найголовніших і найбільших колекторів міста розташований на Дормашині. Підприємство постійно слідкує за тим, щоб він не підвів місто під час злив. Адже колектор №4 був побудований понад 100 років тому, знаходиться у найнижчій точці Миколаєва і площа водозабору перевищує 20 кілометрів.
По довжині цей колектор - один з найбільших, по площі водозабору - найбільший у місті. Адже саме він приймає зі всієї центральної частини міста воду, - говорить Барашковський.
100 тонн бруду, мулу і сміття
Цьогоріч колектор на Дормашині очистили вперше за десятки років. За словами майстра зливової дільниці ЕЛУ автодоріг Олександра Овчаренка, роботи з очищення колектора розпочали ще влітку.
Це один із найголовніших колекторів у нашій зливовій мережі. За багато років там накопичилась величезна кількість бруду та сміття - працювати було майже неможливо, - розповів комунальник.
З літа і до жовтня працівники “ЕЛУ автодоріг” витягли з колектора №4 понад 100 тонн мулу та відходів. Роботи проводилися вручну - шість-вісім робітників спускалися всередину колектора, в респіраторах і спецзахисті, адже рівень загазованості був високий.
Ми вимірювали рівень шкідливих речовин, бо робота відбувалася в небезпечних умовах. Часто були прориви каналізації, доводилось чекати, поки Водоканал усе полагодить, - додає Овчаренко.
Загалом очищення колектора - кропітка ручна праця. Сміття доводиться збирати лопатами, вантажити у спеціальні контейнери та вивозити.
За словами Дениса Барашковського, наразі КП очистило більш як 150 метрів колектора №4. Залишилось - важливих 200 метрів, після чого вже буде розширення колектора.
Робота триває постійно
Після очищення колектор №4 функціонує на максимальній потужності від своїх можливостей, що значно покращило відтік дощової води з центральної частини міста.
Цей колектор стаціонарний і він дуже старий. Його розширити неможливо. Тому сьогодні, після виконаних робіт, він працює на усі 100% від своєї можливості, - пояснив Барашковський.
Проте комунальники працювали не лише на центральному колекторі №4, а й на інших об’єктах по місту - зокрема, на Індустріальній вулиці, на Намиві та в районі лікарні у Дубках.
За словами Дениса Барашковського, 2025 рік став одним із найінтенсивніших для бригади зливової каналізації.
У цьому році ми провели дуже багато роботи, як ніколи! І це ще не все - є багато точок, де треба тримати руку на пульсі, - говорить головний інженер.
Моніторинг погоди й цілодобові чергування
Перед кожною зливою у Миколаєві створюються чергові бригади. Вони стежать за станом мережі під час опадів, оперативно прибирають сміття з решіток і стежать, щоб вода вільно відходила.
Якщо прогнозують сильні дощі - чергують до трьох основних бригад по місту. Ми не чекаємо, поки заб’є зливоприймач, а реагуємо одразу,- додає майстер.
Комунальники зізнаються: робота складна, часто непомітна, але саме вона рятує Миколаїв від підтоплень.
Ми працюємо, щоб дощова вода не стояла у центрі, щоб людям було комфортно пересуватись містом. Це наша щоденна робота, - підсумував Олександр Овчаренко.
Як вдалося уникнути “одеського сценарію”
Наприкінці вересня Одесу накрила потужна злива, яка за кілька годин перетворила вулиці міста на річки. Випала рекордна кількість опадів - понад дві місячні норми, через що зливова каналізація не впоралася з водою. Затопило дороги, будинки, торгові центри й підземні переходи. На жаль, негода забрала життя десяти людей, серед яких була дитина. Причиною масштабного підтоплення стали не лише рекордні дощі, а й зношена та засмічена дренажна система міста.
Цьогоріч у Миколаєві, попри потужні зливи, не було масштабних підтоплень. На запитання, чому після останніх злив Миколаїв не опинився під водою, працівники ЕЛУ Автодоріг зазначають, що у нашому місті дійсно випало менше опадів, ніж в Одесі. Проте й врятувала масштабна підготовка комунальників цьогоріч.
Ми підтримуємо зливову мережу в робочому стані, постійно прочищаємо проблемні ділянки. Роботи ще багато, але результат видно - місто не затопило, - зазначає майстер Олександр Овчаренко.
Своєю чергою головний інженер “ЕЛУ Автодоріг” Денис Барашковський підсумував, що уникнути будь-яких підтоплень вдалося завдяки системній роботі.
Є дві причини. По-перше, в Одесі було набагато більше опадів. Ми також готувалися до великої зливи, були напружені, але нам пощастило з погодою. А по-друге - саме системне очищення центрального колектора, де ми витягли близько 100 тонн мулу і сміття, зіграло вирішальну роль. Вода почала швидше сходити, - резюмував Барашковський.