“Плюють в лице, лаються, кидають предмети”: історія контролера "Миколаївелектротрансу", - ФОТО
Жителька Миколаєва Валентина Проценко з дитинства мріяла стати водієм трамвая, проте батьки не дозволили жінці втілити в реальність її бажання. Більш ніж через 30 років вона повернулась до своєї дитячої мрії та почала працювати на КП “Миколаївелектротранс”, але вже контролером.
Після навчання протягом 30 років Валентина Олексіївна працювала на миколаївському підприємстві “Червоні вітрила”, через закриття комбінату, довелось тривалий час шукати себе на різних роботах і у 2016 році жінка долучилась до команди “Миколаївелектротранс”. Свою історію контролера електротранспортуВалентина Проценко розповіла в інтерв'ю сайту 0512.
Валентина Проценко
Я натрапила на оголошення, що підприємство шукає прибиральника території і прийшла в “електротранс”. Трохи попрацювавши прибиральницею, я вирішила спробувати себе, як контролер. Тому до теперішнього часу працюю на цій посаді та у захваті від своєї роботи.
Робочий день контролерів “Миколаївелектротранс” завжди розпочинається з проходження медогляду. Далі, отримавши дорожні листи з визначеними ділянками від керівника підрозділу, жінка приступає до роботи на маршрутах.
Ми працюємо парами. Ділянки роботи постійно змінюються. Наприклад, якщо зранку я працюю на ділянці “Центральний ринок - Автовокзал”, то після обіду може змінитись на “Акіма - Агроосвіта”. Це постійно нові маршрути.
Валентина Олексіївна зізнається, що у роботі контролера виникає багато різних складнощів і майже всі вони пов'язані з пасажирами.
Пасажири бувають різні. Вони можуть нас ображати, плювати в обличчя, жбурляти у нас тим, що потрапляє під руки. Під час роботи ми себе не почуваємо захищеними. У нас крім дорожніх листів нічого немає.
Під час конфліктів з пасажирами, говорить Проценко, доводилось навіть викликати поліцію, адже виникали різні ситуації, які загрожували життю та здоров'ю.
Якщо людина не сплатила за проїзд, вона вигадує різні причини, що нібито сів телефон, то немає коштів, то безробітна, мовляв: “Дайте мені роботу і я тоді буду сплачувати за проїзд”. У таких випадках ми можемо висадити людину на зупинці. Наприклад, висадили на “9 Слобідській”, а самі вийшли на “10 Слобідській”. Ця людина може прийти туди на зупинку і почати конфліктувати далі. Плюють в лице, говорять різні нецензурні слова, кидають предмети. Ми намагаємось відійти в сторону, адже розуміємо, що не впораємось з такими людьми.
Сьогодні контролерам значно допомагають боді-камери, які фіксують такі ситуації:
На щастя, сьогодні у нас є боді-камери, які це все можуть записати, а потім можна відслідкувати. Цей новітній підхід нам дуже допомагає. Будь-який конфлікт, який стався у салоні транспорту, його записує боді-камера. Потім ці записи перевіряють і з'ясовують - винний контролер чи пасажир.
З випадками, коли пасажири тролейбусів, намагаються проїхатись без квитків, говорить Валентина Олексіївна, контролери стикаються щоденно і їх кількість важко навіть порахувати. Так званні “відмазки” вже стандартні:
Є випадки коли людина говорить, що розмовляла по телефону і забула сплатити за проїзд і придбати квиток. Будь ласка, ми розуміємо, вона йде до водія, купує, компостує. Якщо людина розуміюча, вона у таких випадках виправляє ситуацію. Якщо людина недобросовісна, то це будуть твердження: “Забув кошти вдома”, “Немає коштів”, “Я відсканував, але телефон розрядився”, “У мене є документи на пільговий проїзд, але я забув ці документи”. Найцікавіше, коли чоловік мені показує мамине пенсійне посвідчення і вважає, що може таким чином обдурити контролерів.
Агресивних пасажирів, підкреслює жінка, контролери намагаються не провокувати, адже впоратись з таким людьми двом жінкам важко. До того ж на питання чи підтримують пасажири контролерів під час конфліктних ситуацій, Валентина Проценко зізнається, що це рідкість.
Нам пасажири у таких ситуаціях ще й додають: “Вам що важко його залишити, ви ж на плечах його не несете?!”. Я наголошую, що ця людина не сплатила за проїзд. На що отримую відповідь, що нічого в цьому страшного немає. Дуже рідко, коли якась жіночка зробить зауваження іншому пасажиру, що він неправий у тому, що конфліктує з нами.
Щоб виникало менше конфліктних ситуацій у електротранспорті між пасажирами та контролерами, слід пам'ятати декілька правил:
- коли у салон заходить контролер, пасажир зобов'язаний пред'явити документ з пільговим правом на проїзд або квиток;
- у випадку, коли немає документів з пільговим правом на проїзд або квитка, пасажир зобов'язаний сплатити штраф у 20-кратному розмірі від вартості проїзду.
Фото Миколаївелектротранс
Досить часто контролери стикаються з проблемою прострочених посвідчень, які надають пасажирам право на пільговий проїзд.
У таких випадках люди посилаються на військовий стан. Ми розуміємо, коли у людини термін дії посвідчення закінчився після 2022 року. Але коли цей термін закінчився ще у 2019-му, тут виникають питання. Також проблемою є те, що багато людей похилого віку надають ксерокопію документів, яка не завірена нотаріально. Я намагаюсь постійно пояснити, що це не документ, а просто папір, який неналежно оформлений. Знову ж таки, на основі цього, виникають конфлікти.
Контролерка акцентує увагу, що сьогодні найбільша кількість конфліктів та негативної поведінки спостерігається з боку школярів.
Поведінка школярів - це жах. Мабуть, дистанційка через “ковід” та війну значно вплинула на школярів. Від них постійно чути лайку, агресію. Вони не розуміють, наприклад, що я людина у віці, вони розмовляють зі мною, ніби зі своїми однолітками. Усі знають, що вони можуть їздити безкоштовно, але не знають, або не хочуть знати, що їм для безкоштовного проїзду необхідно пред'явити учнівський квиток. Вони досі показують свою сторінку в гугл-класі, адже ми раніше йшли на поступки, коли школи не працювали. Сьогодні багато шкіл працюють, у всіх є можливість зробити учнівський квиток, але його школярі або не продовжують, або взагалі досі не мають. Студенти також інколи намагається проїхати за учнівським квитком, хоча не мають права на безкоштовний проїзд. Вони діти, підлітки, я не можу їх висадити з тролейбуса, але й розуміння від цих дітей повинно бути.
Роботу, як контролерів, так і водіїв, говорить Проценко, значно спростило впровадження електронних квитків.
Електронні квитки задовольняють як нас, так і пасажирів, так і водіїв. Нам набагато легше, ми подивились у квиточок, там час йде і побігли далі. Не потрібно брати квиточок, перевіряти чи збігатися він з нашим оттиском чи ні. Це значно полегшує роботу.
Однак пасажири вже “винайшли” чимало хитрощів, намагаючись обдурити контролерів.
Роблять скріншоти та показують нам, видаючи за дійсний квиток. Або хтось один відсканував, зробив скрін, перекинув іншим і вони показують. Я говорю, що це не дійсний квиток, адже на електронному квитку показує відлік часу. У таких випадках намагаються швидко показати квиток на телефоні та забирають. Хитрощів таких чимало, але ми їх знаємо.
Нещодавно тролейбуси почали курсувати до Корабельного району. Валентина Олексіївна зазначає, що робота на новому маршруті, це ніби-то відпочинок:
На цьому маршруті ніби зовсім інші люди. Вони розуміють, що потрібно підійти на середню площадку і пред'явити документи. Їм не потрібно нічого говорити, там пасажири швидко усі разом показують квитки та документи, а ті хто сплачує на передній площадці вже купують квитки у водія. Єдине, що вони не звикли компостувати, адже у тому районі раніше курсували лише автобуси. Коли ми потрапляємо на маршрут до Корабельного, ми ніби-то там відпочиваємо.
Контролерка наостанок нашого інтерв'ю звернулась до миколаївців та закликала бути більш добрішими та поважати працю інших.
Незважаючи часом на непорозуміння з пасажирами, різні виклики під час роботи, Валентина Проценко наголошує, що захоплюється своєю роботою і щаслива, бути частиною великого колективу підприємства.
Валентина Проценко