Громадський транспорт у Миколаєві — з якими проблемами стикнулись перевізники, - ФОТО
Щоденно містом курсує близько 350 одиниць транспорту: приватні перевізники та комунальний транспорт від “Миколаївпастранс” і “Миколаївелектротранс” — це майже вдвічі менше, ніж два роки тому.
Редакція 0512 дізналась у містян, чи задоволені вони якістю надання послуг з громадського транспорту, яким громадським транспортом користуються та що хотіли б змінити, а також запитала у перевізників, як змінилась їхня робота та з якими проблемами вони стикнулись.
Що кажуть жителі
Редакція 0512 провела опитування серед миколаївців. Загалом в опитуванні взяло участь 60 людей різного віку, статі та зайнятості. Усі вони користуються громадським транспортом мало не щодня, а понад 50% опитаних віддають перевагу комунальному транспорту, а не маршрутним таксі.
Більш ніж половина жителів задоволені роботою електротранспорту та комунальними автобусами, але є скарги на роботу комунального транспорту саме у вечірній час.
Також скаржаться респонденти на вартість проїзду у “маршрутках” (станом на січень це 15 гривень), на поведінку водіїв та на те що неможливо дістатись ввечері у віддалені райони Миколаєва. Миколаївці просять збільшити кількість одиниць транспорту, особливо у вечірні години та зменшити інтервал руху:
“…Щодо приватних перевізників, то вони ходять хаотично, сам транспорт занедбаний, неможливо відстежити їх рух у додатках. Фірми періодично шантажують громадськість та міську раду щодо підвищення вартості проїзду, при цьому якість послуг абсолютно не змінилась за останні 5 років. Ввечері вони практично не ходять. Доводиться чекати на холоді по 20-30 хв.
Коли працювала, це з 7:00 до 19:00. Ледве встигала на останню чергову маршрутку, щоб добратись без ускладнень додому.
Часто транспорт брудний, в надто «зношеному» стані. Особливо трамваї: гучні, продуваються вітром, протікають від опадів, зупиняються при сильних зливах тощо.
Щодо комунального транспорту, то цілком задоволена. Особливо електротранспортом, де можна оплатити проїзд без готівки. Ти платиш і не відволікаєш водія від керування. На жаль, комунальні автобуси поки у сервісі трохи відстають.
Ввечері автобуси 79, 81 і 91 дуже рано сходять з маршруту, а 1 автобусів (нормальних, а не до автовокзалу / 6-ї слобідської) увечері дуже мало, інтервал півтори години.
Слід зменшити інтервал, або збільшити кількість одиниць транспорту, треба забезпечити райони у вечірні години додатковим транспортом”
Яка ситуація з маршрутними таксі у Миколаєві
У 2021 році, містом курсували 410 “маршруток” від приватних перевізників, а вже в період повномасштабного вторгнення, у 2023 році, їхня кількість зменшилась до 270. Заступник начальника управління транспортного комплексу, зв’язку та телекомунікацій Миколаївської міської ради Олег Кукса пояснює, що така різниця у кількості саме маршрутних таксі пов’язана з тим, що не вистачає авто та водіїв на маршрути.. Він зазначив, що тимчасово припинили перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №83, № 88, №19, №5, №95.
“Велика недостача водійського складу на підприємствах-перевізниках у зв'язку із призовом чоловіків до служби у лавах Збройних Сил України”, - додав Олег Кукса.
Знають в управлінні транспорту і про те, як важко дістатись у віддалені райони, тому намагаються залучати та збільшувати водійський склад комунальних підприємств та приватних підприємств-перевізників. Кукса зауважує, що додатково призначали чергові автобуси, аби перевозити пасажирів саме у вечірній час.
“При наявності достатньої кількості водійського складу на “Миколаївпастранс” і приватних підприємствах-перевізниках виконавчий комітет збільшить кількість автобусів та “маршруток” на міських автобусних маршрутах загального користування до мкр. Матвіївка, Тернівка та Корабельного району, що своєю чергою зменшить інтервали руху”, - каже Олег Кукса.
Він додав, що виконком постійно працює з підприємствами-перевізниками, аби ті виконували умови договору та дотримувались графіків руху.
“Наше управління постійно проводить перевірки щодо дотримання договірних вимог у частині кількості авто, інтервалів руху, санітарного стану транспортних засобів та графіків роботи міських автобусних маршрутів загального користування. Після таких перевірок ми надаємо доручення для виправлення недоліків”, - зазначив Кукса.
Стан справ на “Миколаївелектротранс”
До початку повномасштабного вторгнення у Миколаєві щоденно курсувало 44 тролейбуси і 44 трамваї. Станом на січень 2024 року, Миколаєвом курсує 37 тролейбусів та 27 трамваїв.
За допомогою електротранспорту містяни можуть дістатись майже у кожен район Миколаєва за 8 гривень, а при купівлі в касах чи онлайн вартість проїзду становить 7 гривень, тим паче, що з грудня оплата онлайн можлива не лише для користувачів Привату, а й для тих, у кого інша платіжна система.
За час війни на комунальному підприємстві (КП) відновили курси для майбутніх водіїв, ремонтують рухомий склад та отримують нові одиниці транспорту, аби містом курсувало більше трамваїв та тролейбусів.
Головна проблема — відсутність кадрів. Яке рішення?
Директор підприємства Юрій Сметана каже, що найголовніша проблема для КП — недостатня кількість кадрів, зокрема водіїв. Тому на КП вже як рік відновили курси, де навчають майбутніх водіїв тролейбуса та трамваю.
— Ми відновили роботу курсів і за цей період вдалось випустити 33 людини, які отримали кваліфікацію водія тролейбуса 3 класу. У грудні ще 15 людей розпочали навчання за цією програмою. Крім того, у нас є група, де навчаються й майбутні водії трамвая — це шість людей. Як тільки ці дві групи випустяться — ми одразу розпочнемо новий набір. Ми вчимо всіх, хто хоче у нас працювати, — каже Юрій Сметана.
Окрім навчання, на “Миколаївелектротранс” власними силами оновлюють рухомий склад.
— Ми намагаємось оновлювати наявний рухомий склад. У зв’язку з війною, недостатньою кількістю персоналу та логістичними нюансами, у нас трошки затягнулась модернізація трамвая та тролейбуса, але ми робимо все залежне, аби випустити їх на лінію, — зазначив директор “Миколаївелектротранс”.
Продовжується і міжнародна співпраця щодо закупівлі нових тролейбусів зі збільшеним автономним ходом. У 2023 році у рамках співпраці з ЄБРР підприємство отримало сім тролейбусів “Дніпро”, також за контрактом очікується постачання ще трьох таких тролейбусів. Загалом підприємство матиме сорок тролейбусів “Дніпро” з аварійним автономним ходом до 1 кілометра.
Громадський транспорт у Миколаєві — з якими проблемами стикнулись перевізники, - ФОТО
Також зараз проводиться робота з тендером на закупівлю тролейбусів з автономним ходом до 20 кілометрів.
— Ми зробили та направили свою оцінку до офісу банку, щоб вони погодили підписання контракту. Це будуть не лише кредитні кошти, а ще й 3,9 мільйона євро — кошти, які надав уряд Данії. Ми продовжуємо перемовини з урядом Данії, аби вони дофінансували цей проєкт і Миколаїв отримав не 31 тролейбус, а всі 40, - зауважив Юрій Сметана.
Громадський транспорт у Миколаєві — з якими проблемами стикнулись перевізники, - ФОТО, Юрій Сметана
Автобуси є, а кадрів немає. Яка ситуація на “Миколаївпастранс”
“Зелені автобуси” курсують містом з 2019 року і навіть з початком повномасштабного вторгнення не припиняли роботу та перевозили містян, а також займались евакуацією миколаївців до Одеси та Паланки. У кінці 2021 року на підприємстві налічувалося 23 автобуси, а з початку повномасштабної війни частину транспортних засобів передали на потреби ЗСУ.
“Наш транспорт ходив кожного дня. І навіть коли автобуси зазнавали пошкоджень після ударів ворога, працівники підприємства дуже швидко їх ремонтували, розуміючи, що на нашому КП лежало основне навантаження та відповідальність щодо забезпечення з перевезення пасажирів”, - розповіли на підприємстві.
Протягом 2022 - 2023 років підприємство на чолі з міською радою налагодило співпрацю з міжнародними партнерами і має 41 автобус. Крім того, за проєктом UNOPS та Уряду Данії в 2024 році місто отримає 12 нових автобусів, з них 4 вже прибули до Миколаєва у грудні.
— У рамках реалізації спільного з Європейським інвестиційним банком проєкту в «Міський громадський транспорт України», на чолі з міськрадою плану плануємо втілити в життя програму «Постачання нових низькопідлогових автобусів довжиною від 8,2 до 10,5 м», включаючи основні та витратні запасні частини, обладнання та інструменти для технічного обслуговування та ремонту, та супутні послуги на загальну суму до 4,500,000 євро, без ПДВ та, якщо доречно, без митних зборів», — каже в.о.директора Ігор Кушнір.
На початку повномасштабного вторгнення у 2022 році підприємство стикнулось з проблемою відсутності палива та запасних частин для техніки. У 2023 році підприємство спіткала нова проблема — брак кваліфікованих кадрів. КП потребує водіїв категорії Д та слюсарів колісних транспортних засобів. Про це неодноразово казав і мер, адже місто отримує автобуси від різноманітних міжнародних партнерів. Лише за 2023 рік Миколаєву передали 13 автобусів — і за підтримки Данії, і від Норвегії, але водіїв на нові автобуси немає.
Що роблять з проблемою нестачі кадрів у “Миколаївпастранс”
У коментарі 0512 на КП зазначили, що наразі намагаються розв’язати проблему відсутності кадрів. Наразі розглядається альтернативне рішення – це навчання водіїв/водійок на категорію «Д» коштом КП «Миколаївпастранс» з подальшим працевлаштуванням на підприємстві.
Замість висновків
— Наша головна проблема — війна. З цього випливає брак кадрів і те, що деякі процеси відбуваються довше, — резюмує директор “Миколаївелектротранс”.
Чи слід очікувати містянам у 2024 році збільшення кількості громадського транспорту? Так, адже місту допомагають з цим міжнародні партнери, і самі підприємства зацікавлені у збільшенні рухомого складу. Залишається відкритим питання нестачі кадрів, адже без кваліфікованих водіїв всі новенькі тролейбуси та автобуси залишаться стояти на підприємствах.