
Як відсутність регулювання азартних ігор в ЄС може вплинути на нас?
Відсутність в ЄС регулювання азартних ігор, які можуть бути наслідки?
У 2017 році Європейська Комісія прийняла рішення припинити всі провадження, пов'язані з порушеннями держав-членів у сфері азартних ігор, таких як безкоштовні ігрові автомати. Це означало, що країни-члени, які раніше піддавалися перевірці з боку ЄС, тепер отримали можливість самостійно визначати, чи порушили вони правила внутрішнього ринку. Така ситуація призвела до того, що з того часу дуже мало країн визнавалися такими, що порушують законодавство ЄС у цій сфері. В Україні в ігрові автомати демо грати безкоштовно можливо безпечно, адже влада справно виконує функцію контролю азартних ігор.
Порушення законодавства ЄС у Швеції
У Швеції уряд підтримував державну монополію на азартні ігри, активно просуваючи контрольовані державою операторів та відмовляючи іншим компаніям у доступі до ринку. Це відбувалося незалежно від того, чи дотримувалися інші оператори тієї самої нормативно-правової бази, що й монополіст, чи навіть перевищували її за рівнем захисту прав споживачів.
У 2014 році Єврокомісія вирішила подати до суду на Швецію за порушення законодавства ЄС. Комісія успішно відстояла принцип рівного ставлення в ЄС. Зрештою Швеція погодилася запровадити систему конкурентного ліцензування, яка набула чинності у 2019 році. На жаль, це стало останнім випадком, коли країна відмовилася від дискримінаційної монопольної системи після судового позову Єврокомісії.
Поточна ситуація та її наслідки
Наразі кожна держава-член регулює внутрішній ринок азартних ігор на власний розсуд. Ускладнює ситуацію те, що уряди часто володіють власними гральними компаніями, які працюють як на монопольних, так і на конкурентних ринках.
Як приклад можна навести спірний законопроєкт 55 Мальти. Він має на меті захистити компанії з мальтійською ліцензією на азартні ігри від судового переслідування в інших країнах ЄС. Це суперечить основному принципу ЄС - визнанню та рівному ставленню до органів влади і судів усіх держав-членів.
Через те, що ЄС відмовився від нагляду за ринком азартних ігор, Мальта автоматично не виконує рішення австрійського суду про експропріацію гральної компанії з мальтійською ліцензією. Для цього Мальта має довіряти ЄС у дотриманні закону обома сторонами - як державою, де прийняте рішення суду, так і державою, компанія з ліцензією якої є об'єктом цього рішення.
Така ситуація негативно впливає і на країни, які звертаються до ЄС за допомогою у справах, пов'язаних з азартними іграми. Наприклад, вимоги Австрії та Німеччини до Мальти скасувати Білль 55 матимуть меншу вагу, оскільки ці країни самі створюють численні перешкоди на своїх ринках азартних ігор. Але в Україні таких проблем із регулюванням немає, тому гравці можуть в ігрові автомати демо грати безкоштовно на ліцензованих сайтах онлайн казино.
Вигоди єдиного підходу ЄС
Всі держави ЄС виграли б від спільного розуміння принципів регулювання ринку азартних ігор. Потрібно створити єдину структуру та запровадити єдину ліцензію ЄС, яка б встановила стандарт вимог до гральних компаній.
За такого підходу суперечності між країнами можна було б уникнути. Комісія ЄС забезпечувала б дотримання законів та захищала інтереси як гравців, так і операторів на всій території Союзу - від Мальти до Швеції, від Португалії до Австрії.
На жаль, наразі перспективи створення єдиного європейського ринку азартних ігор з регулюванням на рівні ЄС видаються досить туманними.
Порівняння поточної ситуації та єдиного ринку азартних ігор ЄС
Параметр | Поточна ситуація | Єдиний ринок ЄС |
Регулювання | На рівні окремих країн | Єдині правила на рівні ЄС |
Виконання судових рішень інших країн | Відсутнє або ускладнене | Забезпечене завдяки довірі та єдиним стандартам |
Державна участь на ринку | Державні монополії та конкурентна діяльність | Єдині правила для державних та приватних компаній |
Захист інтересів гравців | Різний рівень у різних країнах | Єдині стандарти на всій території ЄС |
Захист інтересів операторів | Можливість дискримінаційних обмежень у країнах | Рівні умови для операторів з усіх країн ЄС |
Доступ до ринку інших країн | Ускладнений або неможливий | Єдина ліцензія ЄС дає доступ до всього європейського ринку |
Таким чином, відсутність єдиного підходу ЄС до регулювання ринку азартних ігор призводить до низки негативних наслідків як для гравців, так і для операторів. Координацію з боку Єврокомісії необхідно відновити для забезпечення принципів вільного ринку та верховенства права на всій території Європейського Союзу.
