
Інтерв'ю із керівником гуманітарного напряму Нової пошти — як український бізнес підтримує державу на гуманітарному фронті
Від початку російського вторгнення українці мріють про перемогу, відновлення економіки та відбудову держави. Але війна завжди була пов'язана не лише з болем, але й з єднанням людей та взаємодопомогою. Це стосується і бізнесу. Варто згадати Другу світову: тоді економіки європейських країн перейшли на військові рейки, а люди самовіддано працювали на перемогу. Держава та бізнес перетворилися на єдиний механізм, який функціонував заради спільної мети.
Те саме нині відбувається і в Україні, де десятки підприємців допомагають країні, хто чим може, якщо не фінансово, то фізичною працею.
Про зміни в Новій пошті та її внесок у перемогу розповість керівник гуманітарного напряму компанії – Андрій Григоров.

Керівник гуманітарного напряму компанії – Андрій Григоров
- Компанія Нова пошта широко відома серед українців. Вона багато років допомагає з транспортуванням товарів не лише в межах держави, але й за кордоном. Починаючи з 2014 року, Нова пошта допомагає країні на гуманітарній ниві. Розкажіть, як змінювалась робота гуманітарного напряму протягом цих років?
З 2014 року, після вторгнення росії на Донбас, почала працювати Гуманітарна пошта, яка підтримувала мешканців східних регіонів нашої держави. Саме тоді в Україні почав формуватися потужний волонтерський рух, який допомагав збирати гуманітарну допомогу для прифронтових територій та безпосередньо для захисників. На той час Нова пошта запропонувала свої логістичні послуги, щоб доставляти необхідні вантажі у стислі терміни.
У 2016 році, коли інтенсивність боїв на сході зменшилась, компанія допомагала медичним закладам, а згодом – у 2020 р. – лікарям і волонтерам, що борються з covid-19. Після 24 лютого компанія вирішила суттєво трансформувати свій підхід до роботи. Величезна кількість гуманітарних вантажів і бажання допомогти потребували швидкої реакції. Тому звичайна Гуманітарна пошта перетворилася на окремий гуманітарний напрям компанії Нова пошта. Механіка та мета нашої роботи відтоді не змінилися, проте суттєво збільшився обсяг потрібної допомоги.
- Ви сказали, компанія працює з різними міжнародними фондами та благодійними організаціями. Які спільні проєкти було втілено в життя?
Одним з перших проєктів, втіленим спільно з міжнародними фондами, було пакування продуктових наборів. Пригадаймо, на той момент величезна кількість українських підприємств заморозили виробництво та не працювали, були порушені логістичні ланцюжки. Відтак деякі населені пункти, особливо поруч із фронтом, перебували на межі голоду. Паралельно виник дефіцит речей першої необхідності, саме тому величезна кількість товарів ввозилася з-закордону. Зазвичай, це були продукти, які допомагають вижити: консерви, крупи та цукор.
Головна складність була в тому, що продукти повинні видаватися нужденним особам у вигляді наборів. Але в Україну все це постачали окремими партіями. Головним завданням компанії було зустрічати фури, розвантажувати їх, а величезну кількість продуктів збирати в ті самі гуманітарні продуктові набори. Фури вже зі сформованими наборами вирушали ближче до лінії фронту, для тих, кому були необхідні.
За 4 місяці роботи з одним міжнародним благодійним фондом Нова пошта розфасувала 700 000 наборів. На даний момент компанія співпрацює з 15 міжнародними фондами та організаціями, які надають гуманітарну допомогу нашій країні.

Сортування гуманітарки на хабі Нової пошти
До початку нашої співпраці іноземні фонди мали справу переважно з країнами третього світу, де також відбуваються воєнні конфлікти. Через відсутність логістичних ланцюгів, а також складських приміщень, хабів працювати там їм було складно. Оскільки потрібно було побудувати систему «з нуля». Тому представники міжнародних благодійних фондів були дуже здивовані, почавши роботу з Новою поштою. Подив викликали системність, організованість, а також розвинена система відстежування, трекінгу всіх поштових відправлень. Вони відмітили європейський менталітет та відповідальність українців.
У роботі гуманітарного напряму поряд з інтенсивною операційною діяльністю завжди йде високий рівень емпатії. Так, хотілося б розповісти наступну історію. До нас звернулась родина з Харківської області з проханням доставити 5 продуктових наборів родичам в село неподалік від лінії фронту. Ми уточнили: скільки всього проживає сімей в цьому селі, адже проблеми в людей там спільні. Отримали цифру – 120. Далі помножили цю цифру на 2 і надіслали запит до одного з фондів на 250 наборів, які потім доставили до села, що розташовувалось за 20 кілометрів від лінії фронту.
- Як від 24-го лютого змінились відносини в українському бізнес-середовищі?
Український бізнес став однією великою родиною. Години не вистачить, щоб перерахувати всі програми, в межах яких ми співпрацюємо. Серед основних – співпраця з Київським картонно-паперовим комбінатом у межах Благодійного проєкту «Гофроліжка для українців».
Він покликаний полегшити побут тимчасово переміщених осіб та людей, які перебувають в бомбосховищах. Комбінат приймає заявки від організацій з усієї України та формує замовлення. Такі ліжка не лише витримують навантаження людської ваги, а й мають високий рівень стійкості та теплоізоляції. Модульні меблі за кілька хвилин збираються на місці та дуже зручні у транспортуванні.
Нова пошта стала логістичним партнером ініціативи, адже розуміє, що не всі з тих, хто потребує таких ліжок, здатні забезпечити перевезення власними силами. Таким чином, вже понад майже 1500 переселенців - а це приблизна кількість мешканців одного українського села - більше не сплять на незручній та холодній підлозі. Окрім того спільно з Фондом Маши Єфросініної, Нашою рябою та іншими українськими бізнесами Нова пошта створила бокси турботи.
Аби подбати про малюків і подарувати їм найнеобхідніше, компанії зібрали продукцію власного виробництва: дитяче харчування та воду, підгузки, вологі серветки, корисні солодощі. Кожен пакунок «Ма!Ля!» дбайливо пакували і доставляли співробітники Нової пошти. Загалом такі набори отримали понад 900 сімей з дітками від 6 місяців до півтора року. І, звісно, щодо останніх колаборацій. Нова пошта наразі активно відновлює роботу на деокупованих територіях.
Ми вже працюємо у Харківській області, зокрема у Чугуєві, Балаклії, Ізюмі. Відновивши там роботу ми побачили, що мешканцям звільнених населених пунктів необхідна наша допомога: там відсутня електрика, людям немає чого їсти, відсутні найнеобхідніші предмети гігієни, питна вода. Тому вирішили там не лише відновлювати роботу відділень, а й надавати людям гуманітарну допомогу. Ми самі закупили продукти, але розуміли, що потрібно більше, і почали шукати тих, хто готовий приєднатись до нашої ініціативи.
Першими відгукнулись компанії «Біосфера» та IDS Ukraine.Біосфера передала на деокуповані території засоби особистої гігієни. Це дитячі підгузки, вологі серветки, засоби для миття посуду, мило та інше. Усього понад 3 тисячі товарів, які вже допомагають налагодити побут українцям на звільнених територіях. Паралельно компанія IDIS Ukraine надала 5 000 л питної води. Завдяки чому люди на деокупованих територіях зможуть приготувати їсти та зігрітись теплим чаєм. Розповсюдження та логістику Нова пошта, звісно, взяла на себе.

Нова пошта відновлює роботу на деокупованих територіях
- Від початку повномасштабної війни значна частина українського бізнесу вимушена була припинити своє існування. Чи допомагаєте ви підприємствам евакуюватися та відновити роботу?
Ми почали евакуювати бізнес з березня – майже одразу після початку повномасштабної війни (зокрема підприємства наших клієнтів). А від квітня Нова пошта співпрацює з “Дія-бізнес”. Це державна платформа, яка допомагає бізнесменам перевозити обладнання у більш безпечні регіони України. Приймає заявки та займається організацією перевезення сама платформа, яка й вирішує доцільність заявки, а ми – доставляємо. Наразі Нова пошта допомогла з релокацією 18 компаніям зі сходу України. А зараз у роботі перебуває ще 50 заявок, згідно з якими буде евакуйовано обладнання, склади, виробництва.
- Наразі, в багатьох регіонах України є мінна загроза, а міжнародні організації рапортують, що для очищення України від вибухових пристроїв може знадобитися кілька десятків років. Чи допомагає Нова пошта у цій сфері?
Нова пошта у цій галузі плідно співпрацює з Державною службою України з надзвичайних ситуацій. Яскравий тому доказ – День рятувальника, який відзначали 17 вересня. З нагоди професійного свята там організували акцію “Друзі ДСНС”, на яку запросили і Нову пошту. Адже для неї ми доставляємо велику кількість вантажів, допомагаємо у закупівлі спеціального приладдя, наприклад, планшетів. Окрім того наша компанія сприяє розробці спеціальних роботів-саперів. Це дозволяє зберегти життя спеціалістів та зменшити кількість людей, які залучені до розмінування. З цією метою ми створили Асоціацію роботизації, в яку плануємо інвестувати та залучати зацікавлені в цьому організації та компанії. Уже надійшов перший платіж від Нової пошти в розмірі 6.5 млн грн.

Перевезення вантажів для ДСНС
- Як Нова пошта допомагає мобілізованим співробітникам?
Звичайно, як і будь-яка велика компанія, Нова пошта має значну кількість співробітників, що стали до лав збройних сил України. Ми допомагаємо не лише з логістикою, але й самостійно формуємо комплекти одягу та інших товарів. Йдеться про спеціальне обладнання, спорядження, каремати, намети, павербанки. Мобілізований співробітник може звернутися до компанії з проханням допомогти з амуніцією, додатковим приладдям. Протягом декількох днів він отримує необхідне.
Я, як керівник гуманітарного напряму, вважаю, що навіть невеликий харчовий набір, який доставляє наша компанія, допомагає людям та наближає Україну до перемоги. Вірю, що після перемоги у війні Україна знову стане квітучою та перетвориться на центр європейської економіки. Але наразі нам потрібно ще багато працювати та допомагати у межах своїх можливостей. Тож, тримаймо стрій!