Третього січня миколаївський трамвай святкує свої сто дев'ять років того, як він почав курсувати у Миколаєві. Має попит цей вид транспорту і зараз, бо не тільки дешевше, а й, тому що і деколи зручніше, аніж "маршрутка".
Під час війни миколаївський трамвай не курсував лише тоді, коли в місті був блек-аут.
Окрім того, електротранспорт став і помічником для містян.
Зіткнувшись з проблемою відсутності водопостачання у Миколаєві, на підприємстві вирішили випустити на маршрут трамвай-водовіз, який розвозить воду по місту, і кожен житель має змогу набрати очищену воду безкоштовно.
Редакція 0512.ua вирішила розповісти городянам про те, як почав курсувати у Миколаєві трамвай сто дев'ять років тому.
На початку ХХ століття у Миколаєві вже почали роздумувати про те, щоби замінити кінно-залізну дорогу на електричну тягу, а тому вже 1 лютого 1913 року конку викупили у Бельгійського Анонімного товариства у власність міста, а пізніше почали розвивати активні дії у бік проєкту руху для електричного трамвая.
Через два роки – 3 січня 1915 року в Миколаєві відкрили рух електричного трамвая. Ось як про це писали в газетах: "Миколаївський міський голова М.П.Леонтович та голова виконавчої комісії з будівництва міського електричного трамвая І.С.Некрасов сповіщають громадян м.Миколаєва, що в неділю 21 грудня (за новим стилем 3 січня) о 1 годині дня в депо трамвая (1 Піщана, кут Інвалідної) відбудеться урочистість відкриття міського електричного трамвая. Перед початком відкриття руху трамвая буде відслужено молебень з освяченням вагонного парку.
Плата, отримана в перший день роботи трамвая, склала 400 карбованців. Напередодні майбутнього свята "трамвайна" комісія звернулася до міської управи з пропозицією: "Весь валовий дохід, що надійшов провіз пасажирів у цей день, віддати на користь родин призваних на війну запасних і ратників ополчення", - що й було виконано.
У перший рік, у Миколаєві діяло чотири трамвайні маршрути:
- Перший маршрут рухався від вокзалу до міськлікарні, мав відгалуження до Православного цвинтаря. Ділянка трамвайної лінії була одноколійною і не мала розвороту на кінцевій зупинці. Вагоновожатий переходив у хвіст салону, і вагон рухався "задом" до парку.
- Маршрут №2 "Спаськ (Яхт-клуб) – Привізний ринок" (нині район готелю "Україна").
- Маршрут №3: "Ковальсько-привізний ринок".
- Маршрут №4: "Каботажний мол-Цвинтар".
"Проїзна плата встановлюється у такому розмірі: за проїзд в один кінець по кожній з ліній - 5 коп. з пасажира, з пересадкою - 8 коп., учнівські квитки та квитки для нижніх чинів - 3 коп., з пересадкою - 5 коп.Дітям до 5 років з дорослими - безкоштовний проїзд. Поліцейським, поштовим і телеграфним чинам, при виконанні ними службових завдань, також надається безкоштовний проїзд, стоячи і в числі не більше одного на кожен вагон на передній площадці".
В умовах воєнного часу в 1915 році проїзні тарифи були збільшені, у зв'язку з чим робітники і службовці Миколаївських суднобудівних заводів звернулися в міську управу про надання їм пільг: "Несучи витрати за відрахуванням на потреби війни до 6 відсотків із свого скромного заробітку, ми терпимо позбавлення із-за дорожнечі продуктів і палива".
У 1918 році на лініях міста працювало два маршрути:
- № 1 - Каботажна гавань, електрична станція, завод "Наваль", вокзал, базар, каплиця, вулиця Потьомкінська, лікарня.
- № 3 - вулиця Ковальська, каплиця, Спаськ.
"Проблеми з трамваєм виникли з початком війни 1941 році Під час відступу радянських військ було підірвано міську електростанцію, і трамвай знову зупинився. Німці відновили рух лише 9 жовтня 1942 і до кінця війни трамвай функціонував. Як повідомляє дослідник О.Говоруха, під час окупації Миколаєва трамвай функціонував п'ятьма маршрутами, у т.ч. - на Водопій", - пише Миколаївський базар.
У 1949 році побудували перемичку по вул. Дмитрова між провулком «А» та Ковальською. З'явилися два кільцеві маршрути: №4 та №5. У 1951 році у Миколаєві заснували депо №2 на вул. Будівельників. На той час довжина трамвайних колій становила 33 км. З появою другого депо у 60-х роках здійснювався переведення вузькоколійних трамваїв на широку колію, велося будівництво ліній у східній частині міста. Якийсь час у місті незалежно один від одного функціонували два типи ліній.
У Миколаєві у 70-80-ті роки ХХ століття почали впроваджувати новий рухомий склад, а старий реконструювали. Поліпшували депо та перешивалися шляхи. У 1989 році на 6 маршрутах експлуатувалося 180 трамвайних вагонів і 15 спеціальних вагонів.
І зараз, в умовах війни, на підприємстві "Миколаївелектротранс" навчають тих, хто хоче стати водієм трамвая, ремонтують рухомий склад та створюють трамваї з частково-низькою підлогою.
За матеріалами: міськради та Миколаївського базару.