У 2024 році в Україні вдалося скоротити частку нелегального ринку сигарет. Але вже у 2025-му контрафакт знову заповнює нішу.
В Україні прослідковується зростання ліцензійних надходжень, десятки штрафів і резонансні вилучення. Редакція 0512 дослідила зміни.
Нелегальний ринок: національні тенденції
У 2023 році Україна стикнулася з рекордним рівнем нелегального ринку тютюну до 25–26%. Це означало мільярдні втрати для бюджету та проблеми для легальних виробників. У 2024-му завдяки спецопераціям і закриттю підпільних фабрик ситуацію вдалося стабілізувати: частка «тіні» скоротилася.
Однак вже на початку 2024 року тенденція змінилася. За даними Kantar, у лютому цього року рівень нелегальної торгівлі зріс до 14,1%. У цифрах це понад 5 млрд сигарет у тіні щороку та близько 24,2 млрд грн втрат державного бюджету.
Причини класичні: економічний тиск на споживача, зростання цін на легальні сигарети, розширення онлайн-продажів у закритих каналах і вміння підпільних виробників швидко відновлювати роботу після ліквідації їхніх фабрик.
Прогрес і в продажу контрафакту
Щороку Kantar фіксує тенденції до збільшення підробок. Про це експерти неодноразово наголошували. А розвиток технології лише сприяє цьому, адже це вже не просто “бабці, які торгують контрафактом на ринку”:
Що кажуть юристи
Редакція 0512 поспілкувалась з юристом на цю тему. Костянтин зазначає, що окрім ухилення від податків, контрафактний тютюн несе перш за все загрозу здоров'ю нації:
Є два ключових аспекти підробок: перший — це коли виріб підроблений у сенсі якості й маркування, другий — коли відбувається ухилення від сплати податків та зборів, через що держава не отримує законних надходжень.
Як відрізнити «білий» ринок від «тіні»
Легальні виробники тютюнових виробів не лише сплачують акцизи та ліцензійні збори, а й забезпечують прозору систему ціноутворення. На відміну від контрафактного тютюну, вартість пачки сигарет чітко регулюється штрихкодом і акцизною маркою, а продавці не можуть самостійно змінювати ціни. Саме це пояснив редакції 0512 колишній представник рекламодавця.
Саме ця реклама — стенди, брендовані полиці, інші POS-матеріали — теж працює на бюджет. На противагу їй нелегальний ринок «з-під прилавків» приносить прибутки виключно ділкам і залишає державу без надходжень.
Ситуація на Миколаївщині
Вилучення і порушення
У 2024 році фіксувались випадки викриття незаконного обігу тютюну. Наприклад, за один раз поліція Миколаївської області вилучила контрафактний тютюн на 227 тис. грн і зафіксувала 94 факти незаконної реалізації. За цими фактами склали 75 протоколів за статтею 156 КУпАП.
У 2025 році ситуація повторюється. У Південноукраїнську правоохоронці виявили нелегальні сигарети та алкоголь на понад 280 тис. грн. Це свідчить, що канали постачання працюють стабільно, а дрібні торгові точки продовжують збут.
Ліцензії та надходження до бюджету
Водночас регіон демонструє зростання легальних надходжень. За січень-лютий 2025 року місцеві бюджети отримали 5,9 млн грн від плати за ліцензії на торгівлю алкоголем і тютюном — на 1,5 млн більше, ніж торік. У січні-липні 2025-го ця сума зросла вже до 22,4 млн грн, що на 31,5% перевищує показники минулого року. За два перші місяці року на Миколаївщині видали 1768 ліцензій на право торгівлі алкоголем і тютюновими виробами.
Це може означати, що частина бізнесу поступово легалізується. Проте фахівці застерігають: зростання ліцензійних надходжень не обов’язково свідчить про зменшення «тіні», адже ринок міг просто розширитися, а контрафакт залишився.
Штрафи й перевірки
Податкова служба області регулярно перевіряє підприємців. За результатами перевірок у 2025 році підприємцям донарахували понад 247 тис. грн штрафів.
Подвійна картина
Миколаївщина нині демонструє суперечливі тенденції. З одного боку, бюджети отримують більше коштів від легальних ліцензій. З іншого боку поліція й надалі регулярно фіксує факти контрафакту та нелегальної торгівлі.
Це підтверджує загальноукраїнський тренд: навіть якщо держава частково обмежує тіньовий ринок, він швидко відновлюється.
Наслідки
Для держави це мільярдні втрати бюджету, які можна було б спрямувати на оборону чи соціальні програми. Для Миколаївщини це також означає недоотримані кошти, які особливо важливі в умовах відновлення інфраструктури після обстрілів. Для споживачів виникають додаткові ризики: контрафактний тютюн неконтрольований за якістю і може бути небезпечнішим для здоров’я.
Що далі?
Уряд обговорює запуск електронного акцизу, посилення контролю за митницею та публічні кампанії проти нелегальної продукції. Для Миколаївщини важливими є й інформаційні заходи. Важливо пояснювати, що дешевий тютюн не лише шкодить здоров’ю, а й «з’їдає» кошти громади, які могли б іти на дороги, школи чи лікарні. І найголовніше - на потреби ЗСУ.