Нещодавно у Миколаєві відзначили 110-річчя з дня запуску трамвая. Сьогодні трамвай слугує не тільки громадським транспортом для містян, а ще доставляє очищену воду.
Редакція 0512 вирішила пригадати історію створення трамвая та розпитати колишніх працівників КП “Миколаївелектротранс” про їх спогади пов’язані із роботою електричного транспорту.
Стрімкий розвиток міста та поява першого трамваю у МиколаєвіНа початку XX століття в Миколаєві відбулася важлива подія - введення в експлуатацію міської електричної станції. З'явилася можливість заміни кінної тяги електричною. У 1909 році було розпочато проєктування першого міського електротрамвая. У січні 1915 року в Миколаєві був пущений перший трамвай на електричній тязі, а через деякий час було завершено будівництво трамвайного парку, що згодом став депо № 1. До кінця того року в місті вже діяли 4 трамвайні маршрути, а загальна довжина трамвайних колій склала 18,4 км. На лінії виходили від 31 до 38 вагонів.
Через насильницьке захоплення влади більшовиками трамвайний рух в місті був призупинений до 1925 року. У 1927 році у Миколаєві діяло лише два маршрути “Кузнецька - Спаськ” та “Каботажка - Лікарня”.
У 1933 році Миколаївський трамвайний парк став поповнюватися машинами типу Х і М. До кінця 1930-х років довжина трамвайних колій становила 41 км. Місто обслуговувала 71 одиниця рухомого складу. Миколаївський трамвай продовжував функціонувати навіть в період окупації під час Другої Світової війни.
У квітні 1951 року почало працювати нове депо, яке отримало №2. Найперший вагон темно-червоного кольору знизу і кремового зверху мав бортовий № 201. Наступні машини фарбували в темно-синій колір. У місті існували два трамвайні парки з різними типами вагонів - вузькою та широкою колією, які були з'єднані між собою. Довжина трамвайних колій у місті становила 33,2 км. У 1960 році в місті з'являються перші КТМ/КТП-2. З 1961 по 1972 роки в Миколаєві здійснюється остаточний перехід на широку колію.
У 1988 році підприємства міського електротранспорту об'єдналися і, відповідно, змінили нумерацію вагонів. Бортові номера трамваїв з тризначного стали чотиризначними, де перша цифра означала приналежність до якого депо.
У 1990-х роках у Миколаєві, як і в багатьох господарствах електротранспорту України, пасажиропотоки на міському транспорті в середньому зменшилися на 25%. У 2015 році до Миколаєва надійшли 12 вживаних вагонів Tatra T3 з Чехії та Латвії.
У 2022 році, в ході російського вторгнення в Україну, миколаївський трамвай став одним із символом незламності та продовження життя у місті.
“Професія водія була дуже романтичною”: спогади колишніх працівниківГоловний інженер КП “Миколаївелектротранс” Олександр Харін працює на підприємстві майже 40 років. Говорить, що бувало різне.