110-річчя трамвая у Миколаєві: що згадують колишні працівники та як нині модернізують старі вагони, - ФОТО

Нещодавно у Миколаєві відзначили 110-річчя з дня запуску трамвая. Сьогодні трамвай слугує не тільки громадським транспортом для містян, а ще доставляє очищену воду. 

Редакція 0512 вирішила пригадати історію створення трамвая та розпитати колишніх працівників КП “Миколаївелектротранс” про їх спогади пов’язані із роботою електричного транспорту. 

Стрімкий розвиток міста та поява першого трамваю у Миколаєві

На початку XX століття в Миколаєві відбулася важлива подія - введення в експлуатацію міської електричної станції. З'явилася можливість заміни кінної тяги електричною. У 1909 році було розпочато проєктування першого міського електротрамвая. У січні 1915 року в Миколаєві був пущений перший трамвай на електричній тязі, а через деякий час було завершено будівництво трамвайного парку, що згодом став депо № 1. До кінця того року в місті вже діяли 4 трамвайні маршрути, а загальна довжина трамвайних колій склала 18,4 км. На лінії виходили від 31 до 38 вагонів.

Кінний трамвай на Соборній вулиці у Миколаєві. Початок ХХ ст. Стара поштівка

Через насильницьке захоплення влади більшовиками трамвайний рух в місті був призупинений до 1925 року. У 1927 році у Миколаєві діяло лише два маршрути “Кузнецька - Спаськ” та “Каботажка - Лікарня”.

У 1933 році Миколаївський трамвайний парк став поповнюватися машинами типу Х і М. До кінця 1930-х років довжина трамвайних колій становила 41 км. Місто обслуговувала 71 одиниця рухомого складу. Миколаївський трамвай продовжував функціонувати навіть в період окупації під час Другої Світової війни. 

У квітні 1951 року почало працювати нове депо, яке отримало №2. Найперший вагон темно-червоного кольору знизу і кремового зверху мав бортовий № 201. Наступні машини фарбували в темно-синій колір. У місті існували два трамвайні парки з різними типами вагонів - вузькою та широкою колією, які були з'єднані між собою. Довжина трамвайних колій у місті становила 33,2 км. У 1960 році в місті з'являються перші КТМ/КТП-2. З 1961 по 1972 роки в Миколаєві здійснюється остаточний перехід на широку колію.

У 1988 році підприємства міського електротранспорту об'єдналися і, відповідно, змінили нумерацію вагонів. Бортові номера трамваїв з тризначного стали чотиризначними, де перша цифра означала приналежність до якого депо.


У 1990-х роках у Миколаєві, як і в багатьох господарствах електротранспорту України, пасажиропотоки на міському транспорті в середньому зменшилися на 25%. У 2015 році до Миколаєва надійшли 12 вживаних вагонів Tatra T3 з Чехії та Латвії.

У 2022 році, в ході російського вторгнення в Україну, миколаївський трамвай став одним із символом незламності та продовження життя у місті. 

“Професія водія була дуже романтичною”: спогади колишніх працівників

Головний інженер КП “Миколаївелектротранс” Олександр Харін працює на підприємстві майже 40 років. Говорить, що бувало різне.

“У 1990 роках ми мали десь 90 вагонів, але випускали 17. Завдяки працівникам, які не пішли, ми змогли втримати підприємство, а згодом збільшився й пасажиропотік. Зараз складність у війні, не вистачає додаткових рук. Чимало хлопців пішли на фронт”, - каже інженер.


Близько 40-50 років тому чимало, як й зараз водіями працювали здебільшого жінки. На той час підприємство мало одну із самих високих зарплатнею в місті - близько 100 карбованців. 

Миколаївчанка Алла пропрацювала водійкою трамваїв 42 роки. Жінка каже, що пішла працювати через гарну зарплатню, аби забезпечити себе та дитину. 

“Я дуже боялась. Тоді диспетчер отримував 60 карбованців, а я 107. Це були непогані гроші. Я працювала на різних трамваях, і вузькоколійних у тому числі”, - каже жінка.

Любов пропрацювала на підприємстві 41 рік і тільки нещодавно вийшла на пенсію. Колишня водійка електротранспорту згадує, що раніше миколаївці любили їздити “зайцем”, проте через нестачу контролерів їх ніхто не штрафував. 

“Я прийшла на підприємство у 18 років. І все життя тут. Мене ще зі школи приваблювала ця професія. Мені вона здавалась такою романтичною. Бо я була тендітна дівчина, яка управляла важким транспортом”, - посміхається жінка.

Людмила так само як її колишні колеги була водійкою. Пригадує, що колись для працівників Чорноморського суднобудівного заводу ходив спецрейс. 

“Це були 1970-1980 роки. Вагон був забитий навіть вночі. Тоді зміна тривала десь 9-10 годин з 5 ранку до 14:00. А загалом працювали спершу по 5 днів, потім три. У нас був буде дружній колектив. Ми дружимо й досі. Багато хто так навіть зустрів своє кохання на підприємстві та потім створили родини”, - зазначили Людмила.

У минулому столітті, коли не було ще гаджетів, то колишній водійки пригадують, що коли трамвай ламався, то доводилось дзвонити від когось, щоб повідомити про це на підприємство.

“Тоді були телефонові автомати на вулицях. Також траплялось таке, що дзвонили й з аптеки чи магазину якогось. Бувало так, що серед ночі доводилось турбувати когось із місцевих жителів. Тоді не було ж цих домофонів. Люди з розумінням ставились до таких ситуацій”, - згадують працівниці “Миколаївелектротрансу”.

Щодо труднощів, які виникали, то водійки зазначили зокрема про значні опади у вигляді снігу.

“Це зараз у нас зими без снігу. А якщо ставалась заметіль, то доводилось зупиняти трамвай і бувало по кілька днів він міг так простояти. Небайдужі містяни приносили чай чи смаколики. Це була така підтримка, адже вагон не можна було кинути, а відтягнути трактором його не так й легко одразу”, - відзначили колишні водійки.

Попри всі незгоди, колишні працівники із теплотою згадують про свої роки праці на трамваї та кажуть, що нині підприємство дійсно розвивається та тішить те, що старі трамваї модернізують на сучасний лад.

Модернізація 40-річного трамвая на сучасний лад

Сьогодні протяжність трамвайних колій складає 69,7 кілометрів.  Щодня у Миколаєві виходить 28 трамваїв, розвозячи тисячі людей за шістьма маршрутами та доставляючи очищену воду спецрейсом. Нині на підприємстві працює 83 водіїв трамваїв. 


Також нещодавно підприємство презентували оновлений вагон КТМ-5. Він був виготовлений ще 1980 року, проте тепер його не впізнати. Кузов зробили частково з низькою підлогою, з більш сучасним дизайном.

Змінився й салон, у якому встановлено 34 місця для сидіння, а також відкидний пандус для людей з інвалідністю. З’явився кондиціонер та система опалення, у тому числі й у кабіні водія, а також система відеоспостереження, рекламний монітор та USB-роз’єм для зарядки гаджетів.  

На маршрути міста трамвай 1058 вийде орієнтовно через місяць після проходження всіх процедур перереєстрації та випробувань

Фото Миколаївського обласного архіву та редакції 0512.

У статті використані матеріали з Wikipedia.