Жертви шахраїв: історії миколаївців та поради кіберполіції щодо захисту, - ФОТО

Шахраї стають дедалі хитрішими, маскуючи свої атаки під офіційні сайти й акаунти, придумують різні легенди та маніпуляції, щоб виманити гроші з вразливих та довірливих людей.

Редакція 0512 зібрала історії миколаївців, які розповіли як стали жертвами шахраїв та розпитала кіберполіцію як можна захистити себе та своїх близьких від дій злочинців.

"Ваша онучка потрапила в аварію": як шахраї двічі обдурили бабусю

Жителька Миколаєва Ольга розповіла, що три роки тому у неї помер дідусь і її бабуся перебувала у досить вразливому стані. Тоді з невідомого номеру бабусі зателефонували шахраї й казали, що нібито Оля потрапила в автоаварію й на лікування терміново потрібні чималі гроші. Тоді бабуся подзвонила мамі Олі та не відправляла нікому коштів. Історія повторилась за аналогічним сценарієм цьогоріч.

Знову нібито я потрапила в аварію, типу мене збив п’яний водій, я перебуваю у лікарні в критичному стані та зі мною не маю зв'язку, бо телефон розбитий. У той момент я хворіла, тому не мала змоги відвідати бабусю. Шахраї видали себе за мене, нібито я плачу й знаходжусь в критичному стані. Потім шахраї спитали бабусю її стаціонарний номер й дзвонили періодично то на мобільний, то на звичайний. Вони їй казали щось таке банальне, типу зібрати необхідні для мене речі, приготувати їжу. Бабуся була у розпачі й не зателефонувала нам, адже злочинці тримали її у напруженому стані, - говорить жінка. 

Після чергового дзвінка, шахраї повідомили, що за коштами нібито приїде колега мами Олі з роботи. Додому до бабусі дійсно приїхав чоловік, якому старенька віддала всі заощадження, які мала. Приводом для передачі коштів стало те, що буцімто мама Олі була у той момент в поліції та писала заяву на водія. 

"Мені повідомили, що дядько загинув, а коли він сам вийшов на зв'язок, то не міг повірити, що це він"

З початком війни, не рідко трапляється, коли жертвами шахраїв стають й рідні військовослужбовців

Близький родич миколаївського студента Ігоря служить на передовій з 2014 року. Захисник за цей час пройшов всі гарячі точки на фронті. Хлопець тримає із родичем зв’язок, як правило, періодично списується.

Мені подзвонила мама й повідомила про те, що начебто наш дядько загинув. Своєю чергою мамі подзвонив невизначений номер. Шахраї назвали повністю всі особисті дані дядька. Легенда була такою: стався прямий прильот й нікого в живих із бійців на позиції не залишилось.Далі невідомі сказали, що потрібні гроші для перевезення тіла та пройти процедуру впізнання. Звісно, що мама подзвонила у частину, але в той момент у них глушили якраз зв’язок, - розповів хлопець.


Примітка. Перевезення тіл загиблих бійців займаються уповноважені органи та служби, військова частина чи волонтери, які мають на це право й здійснюється безкоштовно. 

Ігор каже, що стан родини був підвішений у напрузі протягом доби, допоки на зв’язок не вийшов сам дядько хлопця та не повідомив, що живий та цілий. 

У мене батька не стало в цьому році. Потім ця новина за дядька. Це звісно був такий удар. Що насторожило одразу, так те, що шахраї, зі слів мами, спілкувались російською мовою. У підрозділі дядька говорять всі виключно українською. Я навіть не міг повірити, коли він мені дзвонив, що це був саме він. Але він назвав мене так, як тільки він мене кличе з дитинства, - каже Ігор.

Примітка. Окрім інформації де безпосередньо служить ваш близький на фронті, варто мати також контакти близьких побратимів, командирів та офіційні контакти бригади до якої відноситься підрозділ. Також аби впевнитись у тому, чи дійсно людина, яка вам телефонує є тією самою особисто, ви можете вигадати власні критерії чи паролі, інформацію, яку будете знати лише ви та ваш близький військовослужбовець.

Виявляється, що жертвами шахраїв стали близько 15 родин із батальйону дядька Ігоря. Легенда, яку використали шахраї була одна й та сама й такий випадок  у підрозділі стався вже не вперше. 

Дядько взагалі не дає інтерв’ю, він не медійний й свою історію нікому ось так публічно не розповідав. Він у житті потайливий і навіть не веде соцмережі. Дядько дав примітку, що якщо навіть буде дійсно хтось дзвонити "зверху", то мають назвати його групу крові, й іншу таку подібну інформацію, - резюмував Ігор.

Перехід за псевдопосиланням, взлам акаунтів та виманювання грошей через соцмережі 

Шахраї використовують часто різні схеми, засоби та інформацію аби виманити з людей гроші. Нижче додаємо ще кілька розповідей миколаївців, які зіткнулись з ними.

Жителька Миколаєва Тетяна якось у сусідському чаті побачила повідомлення про те, що одну собаку збила машина й сусідка просила позичити гроші на операцію.

Я вирішила допомогти хоча б якимось донатом. Пишу жінці, яка надіслала смс, прошу якихось підтверджень від ветеринара, що собаку справді оперуватимуть. Натомість отримую відповідь із номером картки та завіренням, що за кілька годин вона обов'язково поверне переказані мною кошти. Питаю, в якій клініці оперуються, щоб загуглити, у відповідь одне слово - "Центр". Зрозуміло, що коштів я не надсилала, - розповіла Тетяна.

Наступного дня в чаті ОСББ сусіди повідомили, що акаунт жінки був зламаний і гроші просили шахраї.  

Миколаївська волонтерка Катерина збирала кошти на поховання свого друга та захисника. І тоді волонтерці написали в одній із менеджерів начебто служба підтримки банку, де збирались гроші, але чомусь чат був порожнім, хоч в акаунті нібито стояла синя галочка, яка є підтвердженням того, що ресурс пройшов верифікацію і є офіційним. 

Мені повідомили, що наче банка буде заблокована й що потрібно вести особисті дані, а також щоб нібито зберегти кошти потрібно їх перекинути якомусь менеджеру, а потім після перевірки мені їх повернуть. Мені й писали, й дзвонили. Я подзвонила на “гарячу лінію” банку, повідомила ситуацію й мені сказали, що такі випадки непоодинокі й це були шахраї, а вони були максимально впевненими. До поліції я так не звернулась тоді, бо якби складу злочину не було, - розповіла Катя.


Інша волонтерка Інна зіштовхнулась з шахраями, коли її акаунт в одній із популярних соцмереж зламали через посилання. Дівчина допомагає ЗСУ з початку війни, веде збір коштів через один банк, де можна задонатити за посиланням, а також викладає звіт про те, що та для кого було куплено.

Якось написала незнайома дівчина, з якою ми спілкувались заочно з приводу зборів. Типу “Проголосуй за мою племінницю Ксюшу в конкурсі”. Я перейшла за посиланням, тому що раніше ніколи не чула про такий вид шахрайства і не стикалась. Коли посилання відкрилось, то я побачила вибір з двох дівчат, натиснула на ту “Ксюшу”, далі запросило номер телефону та пошту, я ввела і після цього нічого не сталось. Мене просто “викинуло” зі сторінки, - згадує дівчина.

Наступного дня, Інні почали дзвонити друзі та знайомі та питати чи випадком її акаунт не зламали, адже у тій соцмережі, де волонтерка проводить збір, її підписникам масово від неї прийшло повідомлення з проханням позичити гроші. 

Через якийсь проміжок часу мені вдалось зайти в налаштування, змінила пароль, налаштувала двофакторну аутентифікацію. Після цього, я повністю “очистила” свій телефон. На жаль, багато хто перейшов за посиланням та переслав кошти шахраям. Ніколи не переходьте на будь-які посилання навіть якщо це пише ваша близька людина. Краще зателефонувати та перепитати, - резюмувала дівчина.

Які схеми найчастіше використовують шахраї

Начальниця відділу протидії кіберзлочинам в Миколаївській області Департаменту кіберполіції НПУ Ганна Забєліна розповіла, що найчастіше шахраї використовують кілька схем для обману людей, зокрема, вішинг та фішинг.


Вішинг - це телефонне шахрайство, пов'язане з виманюванням реквізитів банківських карток тощо. 

Шахраї можуть представитись будь-ким, наприклад, працівником банку і розповісти вигадану історію, щоб отримати інформацію або спонукати співрозмовника вчинити певні дії. Найголовніше, що варто пам’ятати - нікому на ніколи не передавати реквізити своїх рахунків, зокрема термін дії карток та  CVV/СVC-код. Шахраї грають на емоціях і намагаються постійно тримати людину на зв’язку, щоб не було можливості перевірити їх твердження. У такому разі потрібно завершити розмову та підійти до найближчого відділення банку. Насправді ж, працівник банку чи іншої фінансової установи ніколи не має випитувати реквізити вашої картки, адже це є конфіденційною інформацією, - відмітила Ганна Забєліна.

Інша схема, яку полюбляють використовувати шахраї - фішинг.

Фішинг -  вид шахрайства, метою якого є виманювання у користувачів мережі фінансових даних. 

Нерідко у випадках з фішинговим шахрайством аферисти пропонують людям перейти за посиланням, щоб отримати кошти від держави або благодійного фонду чи організації. Насправді посилання веде на підконтрольний зловмисникам сайт, що лише виглядає як вебресурс реального банку. Введені на такому сайті фінансові дані одразу стають відомі аферистам. Одночасно з цим шахраї можуть спробувати увійти до онлайн-банкінгу жертви і людині зателефонують з реального банку, щоб підтвердити авторизацію. У такий стосіб зловмисники отримують доступ до рахунку жертви та привласнюють заощадження,- говорить начальниця відділу протидії кіберзлочинам.

Крім того, зловмисники можуть зламувати облікові записи людей у месенджерах та соцмережах. У подальшому шахраї починають просити гроші в борг на підконтрольні рахунки від імені жертви, або розсилати фішингові посилання з проханням проголосувати за когось в онлайн-конкурсі. Захистити акаунт допоможе налаштування двоетапної аутентифікації.

Ганна Забєліна додала, що шахраї постійно вдосконалюють свої схеми та підлаштовують сценарії під поточні тренди та події.

Як захистити себе та своїх близьких від дій шахраїв 

Як зазначила Ганна Забєліна, якщо вам повідомляють про можливість отримати виплати, то варто обов’язково звірити інформацію про фінансову допомогу на офіційних ресурсах організацій, від імені яких нібито пропонують гроші. Знайдіть відповідну інформацію в інтернеті та, в разі необхідності, зателефонуйте за офіційним номером. Краще витратити кілька хвилин, щоб перевірити наявну інформацію і не втратити заощадження. 

Також ніколи та нікому не передавайте свої паролі та особисті дані для авторизації в онлайн-банкінгу або інших сервісах. 

Якщо шахраї намагаються на вас тиснути, наприклад, що з вашими рідними щось сталось чи навіть шантажувати, то спробуйте вийти на зв’язок зі своїми близькими та перевірити правдивість інформації

Якщо вам приходить незрозуміле повідомлення, навіть від знайомої особи, з пропозицією перейти за посиланням чи з проханням дати кошти, то слід зателефонувати цій людині на відомий вам номер і пересвідчитися, чи не зламали її обліковий запис. 

Найпростіший спосіб захистити власний акаунт та соцмережі - двохфакторна аутентифікація, а також складні паролі. Унікальні паролі мають містити букви із верхнього та нижнього ряду клавіатури, великі та малі літери, цифри та навіть символи. Пароль не має бути пов’язаний з даними, які легко можна дізнатись про вас із соцмереж, наприклад, як звати вашого улюбленця, дата народження або весілля тощо.

Начальниця відділу протидії кіберзлочинам в Миколаївській області Департаменту кіберполіції НПУ Ганна Забєліна підкреслила, що із соцмереж шахраї можуть отримати інформацію про вас та ваших рідних та використати це у своїй легенді

Найчастіше жертвами шахраїв, якщо йдеться про дзвінки, відмітили у кіберполіції, стають люди поважного віку, а жертвами онлайн-обманів  - користувачі старше 45 років. 

У разі виникнення сумнівів - завжди перевіряйте інформацію і не кваптеся виконувати вказівки незнайомців. Навіть при невдалій спробі виманити з вас кошти - зверніться до поліції і повідомте відомі вам дані зловмисників (номер телефону, банківської картки, профіль у соціальній мережі тощо). Ця інформація може допомогли правоохоронцям швидше вирахувати аферистів.

Фото - ілюстрації з мережі.